Sluierbewolking of Vliegtuigsmog? |
|||
|
|||
In werkelijkheid werd het zonlicht vrijwel de hele dag gefilterd door luchtvaartsmog. Door het intensieve vliegverkeer schijnt de zon bijna nooit meer 'voluit'. Dat weet die weerdame best. En echt blauw is de hemel ook niet meer. Zo veel natuurlijke en onnatuurlijke hoge bewolking moet te voorspellen zijn geweest. Waarom wordt dat dan niet gewoon verteld? Welke belangen proberen meteorologen op deze manier te dienen? In ieder geval niet die van het publiek. Mensen mogen best weten wat de effecten zijn van het (veel te goedkope) vliegverkeer. Welk deel van de zonnestraling wordt gereflecteerd en geabsorbeerd door de luchtvaartsmog en welk deel bereikt het aardopppervlak (en dus ook onze huid)? Is dit de onschuldige of juist de schadelijke en kankerverwekkende straling, en moeten mensen zich bij vliegtuigsmog dus minstens even goed insmeren en beschermen tegen het zonlicht? Wat gebeurt er met de enorme hoeveelheden
(bevroren) waterdamp, CO2, NOx, alle chemicalien, fijn stof en
roetdeeltjes die door straalvliegtuigen in de hogere luchtlagen worden
gedumpt? Hun soortelijk gewicht is hoger dan dat van de omgeving. Al die
troep gaat dus dalen. Op de lange weg omlaag draagt de ongefilterde
uitstoot van vliegtuigen misschien wel verschillende keren bij aan
wolkvorming en (bij oververzadiging) aan neerslag. Als de verbrandingsproducten van
vliegtuigen het aardoppervlak bereiken, dragen zij bij aan de vervuiling
van onze ademlucht door fijn stof en andere narigheid. En aan 'echte'
smog. Wat zijn trouwens de meteorologische en
klimatologische gevolgen van de verandering van het soortelijk gewicht van
de hogere lagen van de troposfeer? Geeft dat geen andere luchtbewegingen
en wijzigingen in concentraties van luchtmassa's? Als gewone burger en
volslagen leek (weliswaar b�ta en universitair geschoold) wil ik graag
antwoord op deze en andere vragen met betrekking tot de gevolgen van de
uitstoot van vliegtuigen. Maar de meteorologen houden ons bewust
dom. |
|||
|